fbpx

Van methodeboeken naar projectonderwijs

Een van de studenten gaat de overstap wagen van het gestructureerde werken uit methodeboeken – wat hem veel houvast bood – naar veel meer zelfsturend leren in projectvorm. Hij bedacht het onderwerp ‘attractieparken’.
Na het maken van een mindmap, die natuurlijk altijd in ontwikkeling blijft, heeft hij vandaag (fictieve) brieven gekregen van Groningen, Friesland en Drenthe die wel graag een attractiepark in hun provincie willen. Elke provincie heeft iets anders te bieden en stelt andere voorwaarden. Daarnaast een (fictieve) brief in het Duits van de Duitse regering die wil dat er rekening wordt gehouden met de attractieparken net over de grens. En een (fictieve) brief van de (fictieve) International Association for Themeparks met tips om te denken aan natuur, financiƫn, veiligheid, omwonenden, etc. Kortom, eerst alles goed tegen elkaar afwegen en een juiste locatie vinden.
Aan bod komen nu al Engels, Duits, Nederlands (woordenschat, spelling, tekstbegrip, …), rekenen (oppervlakten bepalen van mogelijke locaties en de kosten berekenen voor dat stuk grond, …), maatschappijleer, aardrijkskunde, ICT, 21st Century skills, enzovoort, enzovoort…
En hij geniet! En hij leert!
Hopelijk tot inspiratie van meer studenten.